Kunci Utama Ialah Hormat - Ketua Menteri Sabah

Datuk Seri Panglima Musa Aman 


Kota Kinabalu: Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Musa Aman berkata saling menghormati antara satu sama lain adalah sebab mengapa rakyat Sabah dapat hidup dengan aman di negeri ini.

"Di Sabah walaupun kami mempunyai lebih daripada 30 kumpulan sub-etnik dengan pelbagai agama dan budaya kita masih dapat hidup bersama dengan aman dan harmoni yang berbeza adalah disebabkan rakyat Sabah mengamalkan sikap saling menghormati antara satu sama lain. Kami menghormati antara satu sama lain. Ini adalah sangat yang penting.

"Sebagai contoh saya membuat rumah terbuka semasa Hari Raya dan saya menjemput semua rakan-rakan bukan Islam saya yang lain dan juga orang Islam untuk datang ke rumah terbuka saya. Beribu-ribu orang dari semua lapisan masyarakat menghadiri rumah terbuka tetapi pada masa yang sama semasa sambutan perayaan yang lain seperti Krismas, Tahun Baru Cina dan Pesta Kaamatan, saya juga sebagai balasan menghadiri rumah terbuka mereka.

"Anda menghormati agama saya dan saya akan menghormati agama anda, Anda menghormati budaya saya dan saya akan menghormati budaya anda. Jadi, dalam erti kata lain yang dua hala dan menang-menang (keadaan). Di Sabah kami tidak bertanya, siapa kamu dan apa agama kamu tetapi kami melayan (satu sama lain) sebagai sahabat, "katanya.

Musa berkata demikian kepada 23 wartawan muda dari pelbagai organisasi media di seluruh Malaysia semasa sesi dialog dengan Institut Akhbar Malaysia (MPI) 1Malaysia program Wartawan Muda di kediamannya di Sri Gaya di sini pada Isnin.

Beliau berkata sudah menjadi kebiasaan perkahwinan campur antara orang-orang dari kumpulan yang berbeza di Negeri juga berjaya mengukuhkan silaturahim dan hormat di antara rakyat Sabah untuk satu sama lain.

"Sebagai contoh di Sabah jika seorang lelaki Muslim berkahwin dan keluarga mertuanya adalah orang Kristian dan jika beliau melawat keluarga mertuanya mereka biasanya akan menyediakan makanan yang sesuai untuknya bagi menghormati agamanya dan begitu juga anak-anak keluarga mertuanya, mereka juga akan menghormati anak menantunya sebagai orang Kristian.

"Jadi di sini menghormati antara satu sama lain di kalangan penduduk Sabah adalah sangat penting dan merupakan kunci (untuk keharmonian di kalangan rakyat) dan sebab itulah apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pertama fikir penglihatan 1Malaysia, beliau menyebut Sabah sebagai model peranan untuk 1Malaysia. "

Musa berkata kerajaan negeri di bawah beliau juga telah mendapat peruntukan yang besar terhadap orang Islam dan agama-agama bukan Islam dan institusi di negeri ini.

"Ini termasuk gereja-gereja, kuil-kuil Cina dan sekolah-sekolah dan peruntukan untuk umat Islam juga.

"Jadi saya fikir rakyat amat gembira dan menghargai usaha kerajaan Negeri untuk bertindak adil terhadap semua pihak di negeri ini dan usaha ini pasti akan diteruskan pada masa akan datang."

Turut hadir ialah Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai dan Institut Akhbar Malaysia Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Chamil Wariya.

Post a Comment