'Kami Tidak Akan Membenarkan Perkasa, Isma Punca Perpecahan'

KOTA BELUD: Kerajaan tidak akan membiarkan ekstremis agama seperti PERKASA (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia) dan ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia) memecahbelahkan perpaduan rakyat Sabah.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata pemimpin-pemimpin negara ini mesti berani untuk memberitahu ekstremis agama bahawa perpaduan di negara ini adalah berdasarkan kepada kesederhanaan.

"Boleh terdapat banyak sebab untuk tercetusnya peperangan sesama kita tetapi negara kita telah terlindung daripada perkara ini untuk 51 tahun yang lalu dan diharapkan, selama beratus-ratus tahun yang akan datang. Dan ia adalah kerana kita telah mengikuti satu formula dan formula tersebut ialah kesederhanaan."

"Apabila saya mengucapkan 'Merry Christmas' kepada seorang Kristian, ia tidak bermakna iman saya akan terjejas dari segi apa pun. Sebaliknya, ia adalah untuk mengukuhkan persahabatan dan perpaduan yang merupakan asas masyarakat yang harmoni kami maka jika seseorang memberitahu saya bahawa saya tidak boleh mengucapkan 'Merry Christmas' kepada seorang Kristian, saya akan memberitahunya bahawa dia adalah salah."

"Saya selalu memberitahu rakan-rakan saya di Malaysia Barat yang Kota Belud adalah tempat yang unik terutama di kawasan Kadamaian di mana doa di mana-mana majlis tidak dibacakan oleh Imam tetapi oleh seorang pastor atau paderi," kata beliau.

Beliau juga berkata bahawa tidak ada salahnya doa dibacakan oleh orang Kristian jika mereka meminta rahmat dan kesihatan yang baik untuk para pemimpin masyarakat tanpa mengira kepercayaan agama mereka atau kaum.

"Saya bukan sahaja perlu mempertahankan hak-hak umat Islam kerana bukan mereka sahaja mengundi saya. Saya juga diundi oleh masyarakat Kristian dan saya juga perlu mempertahankan hak-hak mereka dan salah satu cara saya boleh menunjukkan sokongan saya kepada mereka adalah dengan mengucapkan 'Merry Christmas' kepada mereka atau menghadiri perayaan agama mereka."

"Kehadiran saya di sini pada majlis ini menandakan bahawa kerajaan yang memiliki ciri-ciri kesederhanaan mesti mempertahankan hak-hak semua kaum dan agama di negara ini."

"Tambahan pula, ia adalah isyarat yang jelas kepada golongan ekstremis agama bahawa rakyat Malaysia, khususnya di Kota Belud, tidak akan membiarkan mereka memecahbelahkan perpaduan kita," tambah beliau lagi.

Rahman, yang juga merupakan Ahli Parlimen Kota Belud, berkata ia adalah tugas yang sukar untuk mentadbir Malaysia di mana terdapat kepelbagaian yang besar dalam agama, bangsa dan budaya dan oleh itu ia adalah penting bagi pemimpin untuk mengambil 'jalan tengah' jika mereka ingin memastikan keharmonian yang mampan.

Beliau berkata amalan kesederhanaan akan menyumbang kepada kestabilan negara dan banyak menyumbang kepada kemakmuran ekonomi negara.

"Terdapat peruntukan khas untuk melindungi Islam sebagai agama rasmi negara tetapi dengan mempertahankan hak-hak agama-agama lain, ia tidak bermakna kita mengorbankan kepercayaan kita sendiri."

"Akhirnya, kita bertanggungjawab kepada Tuhan kita sendiri dan apa yang perlu kita perlu kita usahakan adalah untuk menjadi manusia yang baik. Kerajaan adalah kerajaan yang sangat inklusif dan dengan mengamalkan kesederhanaan, kita akan sentiasa melindungi kepentingan semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum atau agama," tegasnya. - ST

Datuk Abdul Rahman Dahlan


Post a Comment