90 Ditahan Di Tahun Baru


SANDAKAN: Sembilan puluh orang, termasuk 44 wanita, ditahan kerana tidak mempunyai dokumen yang sah dalam satu operasi bersepadu yang diselaraskan oleh Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (ESSCom), di sini, awal hari ini.

Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Sukarti Wakiman berkata operasi yang bermula kira-kira 05:00 diketuai oleh Ketua Komponen Penyiasatan Khas ESSCom SAC Rosli Mohd Isa dan berakhir pada pukul 8.30 pagi. Ia melibatkan pelbagai agensi persekutuan dan negeri.

Mereka yang ditahan akan diserahkan kepada Jabatan Imigresen diikuti oleh penghantaran pulang ke negara asal masing-masing.

"Kami berharap untuk membersihkan pendatang tanpa izin bukan sahaja di pusat bandar Sandakan tetapi juga di semua kawasan Zon Selamat Sabah Timur (ESSZone)," katanya.

Beliau berkata operasi membanteras pendatang tanpa izin adalah sebahagian daripada langkah-langkah yang diambil berikutan pengumuman Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin yang telah dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan Negeri yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman baru-baru ini.

Sebelum itu, satu Operasi Bersepadu Khas juga telah dijalankan di beberapa penempatan kampung air di Sandakan dan Lahad Datu, dipantau oleh Komander ESSCom Datuk Abdul Rashid Harun dan Pengarah Awam ESSCom Ruji Ubi.

ESSCom bermula tahun baru dengan resolusi penuh untuk membendung kemasukan pendatang tanpa izin ke dalam Negeri, khususnya di daerah di bawah ESSZone dengan pelancaran Operasi Bersepadu Khas di Sandakan pada malam tahun baru.

Walaupun berdepan dengan pelbagai cabaran, ESSCom berharap tahun ini akan menyaksikan ESSZone bebas dari pendatang tanpa izin.

Esszone meliputi 10 daerah, melibatkan 1,733.7 kilometer dari Kudat ke Tawau, iaitu Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

Post a Comment