Kampung Di Tenom Dilanda Banjir

TENOM: Beberapa kampung di sini dilanda banjir kilat selepas hujan tanpa henti sejak Jumaat. Walau bagaimanapun, tiada kecederaan dilaporkan.

Pegawai Daerah Madiyem Layappan berkata beliau telah mengarahkan orang-orangnya untuk memantau keadaan. Paras air sungai Pegalan dan Padas telah mula meningkat tetapi tidak mencapai tahap berbahaya.

Sementara itu, sebanyak lapan buah rumah dan sebuah Tabika Kemas di Kg Makakagas telah ditenggelami air sedalam 0.5 meter sejak jam 2 pagi pada hari Sabtu.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Makakagas Kg Roslan @ Tikmin Sibiu, banjir kilat yang disebabkan oleh sistem perparitan yang cetek dipenuhi dengan lumpur menyebabkan air mudah melimpah keluar semasa musim hujan.

"Saya sudah membawa perkara ini kepada Jabatan Pengairan dan Saliran untuk menggali lumpur keluar dan mendalamkan sistem perparitan tetapi tidak ada tindakan yang diambil sehingga hari ini," kata beliau sambil menambah bahawa dia akan melakukan tindakan susulan mengenai perkara itu tidak lama lagi.

Beliau berkata mereka juga telah mengemukakan permohonan untuk mengukuhkan sistem saliran dengan simen.

Beberapa kampung di Melalap juga telah dilanda banjir kilat apabila sungai Oloson dan Malutut melimpah pada kira-kira tengah malam pada hari Sabtu. Walau bagaimanapun, air mula surut kira-kira 5 pagi.

Salah sebuah rumah yang ditenggelami air di Tenom

Post a Comment