Pusat Perubatan Nuklear, Radioterapi dan Onkologi kini di Hospital Likas


KOTA KINABALU: Lebih 200 kes kanser baru dilaporkan setiap tahun di Sabah dan ini mewajarkan penubuhan Pusat Perubatan Nuklear, Radioterapi dan Onkologi yang bernilai RM224 juta, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata pada Isnin.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Persekutuan dan Kementerian Kesihatan, khususnya, atas penyediaan kemudahan ini, beliau berkata ia akan menyediakan lebih banyak kemudahan dan keselesaan kepada pesakit kanser di negeri ini.

"Sebelum ini, kita tidak mempunyai apa-apa kemudahan awam dan orang-orang di Sabah terpaksa bergantung kepada Sabah Medical Center (SMC) atau dihantar ke semenanjung atau Sarawak untuk rawatan. Ini adalah sangat memakan masa dan menyusahkan, di samping kos yang mahal yang perlu ditanggung oleh pesakit dan ahli keluarga, "katanya, ketika merasmikan pusat itu di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak di Likas.

Musa berkata ini merupakan satu lagi bukti bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) , melalui Kementerian Kesihatan, terus berusaha untuk menyediakan kemudahan dan perkhidmatan yang terbaik untuk kemudahan orang, termasuk pesakit kanser di Sabah.

Beliau kagum dengan kecanggihan peralatan tersebut semasa lawatan yang juga disertai oleh Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Pengarah Kesihatan Negeri Dr Christina Rundi dan para pegawai hospital.

"Kerajaan sentiasa komited dalam membangunkan dan membantu rakyat, khususnya di Sabah. Sebagai kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab, kami akan terus menggandakan usaha untuk membawa lebih banyak pembangunan untuk kesejahteraan dan kemakmuran rakyat di negeri ini, "katanya.

Beliau menyeru seluruh rakyat untuk bersama-sama dengan Kerajaan dalam memastikan setiap projek pembangunan untuk rakyat berjaya diselesaikan untuk kebaikan semua.

Berkenaan dengan tempat letak kereta yang terhad di hospital tersebut, Musa memberi jaminan bahawa kerajaan negeri melalui Jabatan Tanah dan Ukur akan meneliti perkara itu. "Saya akan berbincang dengan Pengarah Tanah dan Ukur dengan serta-merta selepas ini," katanya pada sidang akhbar.

Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata mereka yang didiagnosis kanser tidak perlu lagi keluar dari Negeri untuk rawatan dan susulan rawatan kerana segala-galanya boleh dilakukan di sini.
Kementerian juga merancang untuk menambah jumlah pakar, termasuk pakar onkologi, khususnya di Sabah.

Beliau berkata pakar onkologi sahaja pada masa ini hanya terdapat sekurang-kurangnya 100 orang yang berkhidmat di hospital awam dan swasta, dan hanya ada dua di Sabah.

"Kementerian merancang untuk menambah bilangan pakar onkologi di Sabah supaya mereka boleh dipos secara kekal di negeri ini," katanya.

Post a Comment