UPKO Cadang SPR Untuk Meningkatkan Bahagian Pilihan Raya Negeri Sabah

KOTA KINABALU: Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) telah mencadangkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk meningkatkan kawasan Dewan Undangan Negeri Sabah, sama dengan rancangan SPR untuk Sarawak.

Ketua Penerangan UPKO, Albert Bingkasan berkata cadangan parti itu adalah berdasarkan kepada fakta dan kajian, yang telah pun dikemukakan kepada SPR.

Beliau dan beberapa perwakilan parti melawat Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), biro Sabah di sini hari ini.

SPR telah mencadangkan untuk menambah 11 lagi kerusi negeri untuk Sarawak, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 82. Sabah kini mempunyai 60 kerusi Dewan Undangan Negeri.

Albert berkata peningkatan dalam kawasan pilihan raya di Sabah akan merapatkan nisbah rakyat dengan wakil rakyat dan membolehkan wakil rakyat berkhidmat untuk pengundinya lebih cekap dan berkesan.

"Peningkatan populasi bermakna bahawa kita memerlukan lebih banyak wakil untuk memastikan pembangunan rakyat. Kami juga percaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak 'Rakyat Didahulukan, Pembangunan Diutamakan'," katanya kepada Bernama.


Post a Comment