KEMAJUAN DAN KESTABILAN DIBAWAH KEPIMPINAN MUSA: MPI



Kota Kinabalu: Kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman adalah sebab bagi perkembangan pesat dan kestabilan politik yang dialami oleh Sabah dalam dekad yang lalu.

"Ini adalah kesimpulan oleh peserta kursus Wartawan Muda 1Malaysia selepas dialog dengan Ketua Menteri, diikuti dengan makan tengah hari di kediamannya di Sri Gaya," kata Institut Akhbar Malaysia (MPI) Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Chamil Wariya.

Sambil melahirkan rasa terima kasih kepada Ketua Menteri untuk kesediaannya untuk meluangkan masa bersama peserta kursus pada hari Isnin, Chamil berkata, mesyuarat dan dialog telah membolehkan wartawan muda untuk mendapatkan maklumat terus mengenai kemajuan dan pembangunan yang dirancang oleh Kerajaan Negeri, terutamanya dalam masa 10 tahun yang lalu.

"Dari dilabelkan sebagai berongga mengantuk sebelum ini, Sabah kini merupakan salah satu daripada negeri-negeri yang berada di landasan yang betul untuk mencapai Wawasan 2020 iaitu untuk menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020 melalui kepelbagaian aktiviti ekonomi dan pergantungan menumpahkan terhadap industri kayu," katanya berkata.

Chamil berkata 23 peserta juga percaya bahawa kestabilan politik di Sabah sejak 10 tahun lalu mempunyai kaitan dengan kepimpinan Musa.

Selain itu, para peserta juga bersetuju bahawa dasar pembangunan inklusif yang dibankkan pada penerimaan dan saling menghormati yang telah menjadi prinsip panduan daripada Ketua Menteri menjadi pemangkin kepada kejayaan Sabah setakat ini.

"Untuk para peserta, saling menghormati adalah resipi bagi Sabah untuk berjaya memupuk perpaduan sebenar di kalangan 32 kumpulan etnik mencerminkan semangat 1Malaysia yang sebenar," katanya.

Sabah juga telah menjadi model dalam pengurusan hutan yang mampan melalui perancangan yang sistematik yang telah diiktiraf di peringkat antarabangsa, beliau berkata, sambil menambah bahawa ia mencerminkan kebimbangan Ketua Menteri untuk menjaga sumber asli negeri ini untuk generasi akan datang.

Hubungan dengan Kerajaan Persekutuan terutamanya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga telah membolehkan Sabah untuk membangunkan lebih cepat, terutama dari segi infrastruktur seperti Lebuhraya Pan Borneo dan keselamatan di Pantai Timur melalui Esscom.

"Para peserta percaya bahawa di bawah kepimpinan Musa Sabah akan terus mencapai kejayaan pembangunan yang akan menjadi sukar untuk sama pada masa akan datang," katanya.

Post a Comment