Pairin Seharusnya Tahu Tindakan Yang Perlu Diambil - Lim

Lim Kit Siang - Penasihat DAP

KOTA KINABALU: Jawatankuasa Kerja pendatang asing di Sabah pertama sekali perlu membuat beberapa deklarasi terutamanya mengenai kewujudan "Projek IC" dan pendatang tanpa izin dalam daftar pemilih untuk mencadangkan satu penyelesaian yang komprehensif kepada masalah yang tidak berkesudahan di negeri ini.

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata jawatankuasa kerja yang sedang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan juga perlu memberi perhatian kepada mereka yang mendapat kerakyatan palsu dengan mendapatkan IC melalui pintu belakang.

Beliau berkata jawatankuasa itu juga perlu mencadangkan kepada Parlimen untuk membatalkan undang-undang yang menyatakan bahawa Daftar Pemilih tidak dapat dicabar sejurus diwartakan.

"Pairin juga perlu memastikan bahawa seluruh dokumen termasuk pameran yang dibentangkan semasa proses siasatan oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) didedahkan kepada umum," kata Lim yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah.

Bercakap semasa pelancaran buku bertajuk RCIIIS : The Merry-Go-Round Endless di sini, Sabtu, Lim berkata tugas akhir jawatankuasa kerja ialah untuk memastikan tidak terdapat pendatang tanpa izin baru di Sabah.

Beliau berkata tiada siapa yang lebih baik daripada Pairin yang juga merupakan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) tahu tindakan yang perlu diambil untuk menangani isu pendatang tanpa izin.

"Malah Pairin tahu semua ini. Oleh itu, ia adalah benar-benar tidak masuk akal bahawa terdapat dakwaan untuk mengumpul maklum balas daripada orang ramai," kata Lim.

Beliau berkata PBS telah memperjuang isu ini sejak ia membentuk Kerajaan Negeri dengan Pairin sebagai Ketua Menteri dan oleh itu "dia harus tahu penyelesaian masalah ini di hujung jari beliau."

"Mengapa perlu untuk mendapatkan maklum balas?" dia bertanya dan berkata buku itu adalah untuk mengingatkan rakyat dan menghidupkan isu tersebut.

Apabila ditanya dimanakah DAP mendapatkan maklumat bahawa RCI mempunyai kira-kira 6,000 muka surat laporan, Lim berkata ia disebut oleh Ketua Setiausaha Tan Sri Dr Ali Hamsa sendiri bahawa RCI telah mengumpul jumlah pameran dan memorandum semasa penyiasatannya.

"Kami mahu melihat semua ini supaya kita dapat melihat jika laporan RCI itu adalah tepat atau pun tidak," katanya.

Lim juga mempersoalkan kelewatan untuk Jawatankuasa Kerja untuk bermula, terutama dalam penerbitan surat pelantikan sebagai pengerusi untuk Pairin selepas lebih daripada satu bulan sejak laporan RCI itu dikeluarkan.

"Apa masalahnya? Ini menunjukkan bahawa Kerajaan Persekutuan tidak serius. Mengapa RCI ditubuhkan jika jawatankuasa lain juga ditubuhkan untuk mencari penyelesaian?" katanya.

Lim mendakwa "laporan RCI adalah lusuh dan ia telah dirawat secara lusuh oleh kerajaan Persekutuan dan Negeri kerana ia tidak dibentangkan di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri."

"Ia adalah satu kekecewaan walaupun tidak membuang masa kerana lebih 6,000 muka surat dokumen dan barang kes telah diperolehi semasa proses tersebut," katanya.

Sementara itu, DAP juga bertanya Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan bila dia akan mula pergi ke setiap daerah bagi menjelaskan kepada rakyat mengenai laporan RCI itu.

Bagi DAP, ia telah menjalankan Forum RCI di Kota Belud pada malam Sabtu bersama Lim, Tan Sri Simon Sipaun dan seorang ahli akademik, Dr Arnold Puyok antara penceramah.

"Ini bukan sahaja satu forum pemikiran atau DAP yang berat sebelah tetapi adil kerana kita mempunyai profesor sebagai penceramah juga," kata setiausaha DAP Sabah Dr Edwin Bosi.

Dalam hal ini, Ketua DAP Sabah, Jimmy Wong berkata jemputan kepada Pairin untuk menghadiri forum itu masih terbuka kerana beliau berkata beliau mahu mendengar pandangan daripada pembangkang juga.

Lim menegaskan bahawa mereka telah memberi Pairin jemputan berdiri untuk menghadiri forum RCI yang dianjurkan oleh DAP. - DE

Post a Comment