ISU BATU SUMPAH DI KENINGAU

Isu Batu Sumpah di Keningau ini bermula apabila Pengerusi STAR Sabah, Datuk Jeffrey Kitingan dan 300 orang awam tidak dibenarkan masuk oleh polis yang mengawal tapak Batu Sumpah tersebut ketika Sambutan Hari Malaysia 16 September yang lalu.

Isu menjadi lebih hangat apabila beliau menyoalkan tentang satu ayat "Kerajaan Malaysia Jamin" yang sengaja dipadamkan dari plak batu sumpah itu.

Sebelum SM mengupas dengan lebih lanjut tentang isu ini, mari kita kaji semula latar belakang Batu Sumpah Keningau ini.



1. Batu yang dipanggil Batu Sumpah ini terletak di hadapan Pejabat Daerah Keningau dan ditegakkan pada 1964, setahun selepas pembentukan Malaysia

2. Ditegakkan sebagai tanda penerimaan masyarakat di Pedalaman terhadap Malaysia.

3. Batu ini diperolehi dari Sungai Pegalan berhampiran Kampung Senegang, satu kampung kecil yang terletak di Jalan Keningau-Tenom.

4. Penerimaan masyarakat pedalaman pada waktu itu bermaksud segala kepentingan mereka seperti tanah, agama dan adat resam akan dipelihara dan dilindungi oleh Kerajaan Persekutuan dan diungkapkan melalui Duah Puluh Perkara.

5. Upacara rasmi membuka tirai Batu Sumpah ini dilakukan di hadapan Tan Sri V. Manickavasagam (mewakili Perdana Menteri Malaysia), Donald Stephens (Ketua Menteri Sabah), G.S. Sundang (Presiden Pasok Momogun), Yeap Kee Aik (Setiausaha Persekutuan), Richard Lind (Pegawai Daerah), OKK Sedomon, OKK Angian Andulag, pemimpin masyarakat, Ketua-Ketua Anak Negeri, pegawai-pegawai kerajaan dan wakil-wakil kumpulan Etnik pada 31 Ogos 1964.




Gambar Batu Sumpah Keningau terdahulu 


Gambar Batu Sumpah Keningau terkini

Seperti yang kita boleh lihat, ayat "Kerajaan Malaysia Jamin" tidak ditulis semula di plak peringatan yang baru ini. Angkara siapa? Salah siapa? Tidakkah 'mereka' takut akan kesan perubahan ini?
Harap ada pihak yang mengaku akan salah mereka dan seterusnya memperbaiki kesilapan ini.


Post a Comment