Utamakan Anak Tempatan Sabah Ikuti Kursus Perguruan




KOTA KINABALU : Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad menyarankan agar Kementerian Pendidikan memberi keutamaan kepada anak tempatan Sabah mengikuti kursus-kursus perguruan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Beliau berkata langkah itu perlu memandangkan Sabah sehingga hari ini masih mengalami kekurangan pendidik dalam kalangan anak-anak tempatan, sehinggakan terpaksa bergantung pada guru-guru berasal dari Semenanjung.

"Bukan kita bersikap pesimis terhadap curahan bakti guru-guru dari Semenanjung, tetapi ia penting demi kelangsungan wawasan negara menuju status maju berpendapatan tinggi menjelang 2020,"katanya.

Berucap membahas Bajet 2015 di Dewan Rakyat kelmarin, Sapawi berkata Sabah sering kali berhadapan masalah kekurangan guru berpengalaman setiap kali guru berasal dari Semenanjung pulang ke tempat asal mereka.

"Apabila mereka pulang ke kampung sendiri, maka sekolah yang ditinggalkan akan terasa kehilangan guru berpengalaman. Dan apabila guru baru hadir jadi pengganti, sifatnya juga hanya sementara. Beginilah yang berlaku sejak sekian lama. Dan ia akan berlanjutan selagi tiada langkah drastik diambil, untuk menambahkan nisbah pengambilan anak tempatan Sabah mengikuti kursus perguruan di IPTA," katanya.

Beliau berkata pengambilan lebih ramai anak tempatan mengikuti kursus perguruan sudah pasti membantu kerajaan dari segi penjimatan kos pertukaran guru-guru dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak, dan sebaliknya apabila mereka pulang ke tempat asal.

Katanya, dalam siri pengambilan pelatih guru baru-baru ini, hanya 10 peratus terdiri dari kalangan anak tempatan Sabah.

Dalam pada itu, beliau turut menyarankan agar kemudahan asas pendidikan di Sabah dan Sarawak terus diperkasakan, termasuk bangunan sekolah dan pejabat pentadbiran serta kemudahan makmal komputer.

Ia penting selaras Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang memberi penekanan terhadap pemantapan sekolah yang memerlukan bimbingan dan bantuan khusus. Menurut Sapawi, kemudahan pejabat pentadbiran pendidikan di Sabah masih banyak berkeadaan daif.

Beliau mengambil contoh di kawasan Sipitang sendiri, bangunan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)nya masih berlantai dan berdinding papan, yang barangkali satu-satunya PPD berkeadaan sedemikian rupa di negara ini.


Kredit Gambar : Sabah Edisi Khas

Post a Comment