PAN BORNEO FASA 1 RM13.27 bilion diperuntukkan

PAPAR: Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan RM13.27 bilion untuk melaksanakan Fasa 1 merangkumi kerja menaik taraf 706 batu Lebuhraya Pan Borneo dari Kota Kinabalu ke Sindumin, kata Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Beliau berkata Fasa 2 projek ini masih sedang diteliti dan dijangka dimuktamadkan oleh kerajaan dalam masa terdekat. 

"Bagaimanapun, anggaran kos projek ini (seluruh) adalah tertakluk kepada perubahan harga bahan binaan, kadar kenaikan harga tanah yang akan ditentukan kemudian," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Sambutan Ma'al Hijrah Peringkat Negeri tahun ini diserikan dengan kehadiran Ketua Negeri, Tun Haji Juhar Mahirudin di dewan masyarakat di sini, semalam. 

Setelah itu, Rosnah yang juga Ahli Parlimen di sini, memeriksa kerosakan kecil jalan-jalan raya di kawasan beliau. 

Beliau diiringi oleh Pegawai Daerah Sarimin MF Basir dan pegawai-pegawai kanan dari Jabatan Kerja Raya yang memberi penerangan kepada beliau tentang kerosakan yang disebabkan oleh banjir baru-baru ini. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan semasa membentangkan Bajet 2015 di Parlimen baru-baru ini peruntukan sebanyak RM27.2 bilion untuk pelaksanaan projek pembangunan Lebuhraya Pan Borneo Sabah-Sarawak yang meliputi 1,663 km.

Rosnah berkata Fasa 1 projek tersebut melibatkan menaik taraf jalan raya di antara Kota Kinabalu dan Sindumin di sempadan Sabah-Sarawak, dan jalan Sandakan-Lahad Datu-Tawau kepada empat lorong berikutan kepesatan pembangunan di kawasan pantai timur.

Dalam usaha untuk mempercepatkan pelaksanaan Lebuhraya Pan Borneo, beliau berkata kerajaan pusat secara serius mempertimbangkan inisiatif Kerjasama Awam Swasta (PPP).

"Di bawah kaedah ini (PPP) , sektor swasta akan diperlukan untuk membina dan memelihara jalan raya untuk jangka masa melalui pembiayaan sendiri yang dipersetujui dan kerajaan akan membayar syarikat itu kembali ansuran setelah selesai projek.

"Keutamaan akan diberikan kepada syarikat-syarikat tempatan dan perunding yang memiliki keupayaan dan kepakaran untuk melakukan projek itu," katanya.

Rosnah juga melahirkan harapan bahawa Lebuhraya Pan Borneo akan berfungsi sebagai jalan pautan yang strategik dan menyediakan perjalanan yang selesa kepada pengguna jalan raya di Sabah dan Sarawak dan pada masa yang sama, memberi kesan limpahan ekonomi kepada penduduk di kedua-dua negeri. 

1 comments:

SAYA IBU SRI HASTUTI DARI MEDAN,
DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KI LANTORO DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KI LANTORO DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

…TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI LANTORO…

**** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

…=>AKI LANTORO<=…
>>>082-310-352-761<<<

Reply

Post a Comment