Polis Siasat Dalang Bocor Maklumat

KOTA KINABALU: Polis akan menyiasat dalang di sebalik dakwaan kebocoran laporan dalaman tentang serangan yang dirancang ke atas Sandakan oleh seorang anak bekas ketua Barisan Pembebasan Kebangsaan Mor (MNLF).

Timbalan Pesuruhjaya Polis Negeri, Datuk Abdul Malik Harun pada Isnin berkata kebocoran maklumat polis, yang tersebar luas melalui Whatsapp dan Facebook, mewujudkan persepsi yang mengaitkan serangan yang dirancang itu dengan satu operasi menangkap pendatang izin yang diadakan di Sandakan pada Sabtu lepas.

Sumber laporan yang dikatakan datang daripada risikan polis terhadap seorang ketua kampung yang mendakwa kira-kira 36 orang bersenjata yang diketuai oleh anak bekas ketua MNLF itu telah mendarat di Sandakan pada 25 Disember.

Ia dalam proses menghantar laporan itu ke balai polis berdekatan, dan menurutnya, laporan itu dikeluarkan kepada orang ramai, dan tersebar luas sehari sebelum operasi bersepadu yang diketuai oleh Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) yang diadakan pada 27 Disember.

"Ia satu kesalahan dan tindakan disiplin boleh diambil terhadap anggota yang membocorkan maklumat sedemikian sama seperti sesiapa orang awam yang melakukannya," kata Abdul Malek, walaupun beliau pasti ia dilakukan oleh seseorang dalam polis.

Beliau juga memperhatikan, sebelum operasi pendatang tanpa izin itu, ESSCom juga mengadakan satu operasi antipencerobohan dipanggil Ops Pasak 1 dari 24 hingga 26 Disember. Abdul Malek berkata semua kejadian itu tidak berkaitan, menambah ia juga bukan kebimbangan besar kerana operasi seperti seperti apa yang dijalankan oleh ESSCom dan penyebaran maklumat oleh polis merupakan prosedur standard.

Ia termasuk peningkatan keselamatan balai polis jikalau berlakunya serangan berdasarkan laporan perisikan, tambah Abdul Malek. Bagaimanapun, beliau berkata siasatan terhadap kumpulan bersenjata yang dikatakan mendarat di Sandakan juga didapati palsu termasuk kewujudan ketua kampung tersebut.

"Apabila anggota saya pergi ke tempat itu untuk mencari ketua kampung tersebut, kami mendapati tidak ada orang seperti itu dan nama ketua kampung sebenar juga berbeza," katanya. Satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Komander ESSCom, Datuk Abdul Rashid Harun juga menafikan adanya kumpulan bersenjata yang mendarat di Sandakan, juga tidak ada kejadian tembak-menembak.

"Saya menggesa orang ramai untuk terus bertenang kerana keadaan selamat di Zon Selamat Sabah Timur (ESSZone) terutamanya di Sandakan dan Semporna," katanya. Pada Sabtu lepas, ESSCom melancarkan satu operasi besar-besaran untuk membanteras pendatang tanpa izin di Sandakan, membabitkan pelbagai agensi lain.

Operasi itu menyaksikan 315 orang dikumpulkan dan selepas pemeriksaan teliti, 120 ditahan kerana kesalahan imigresen, sementara dua lagi direman kerana kesalahan dadah. Menurut Abdul Malek, walaupun ia operasi sebenar, orang ramai tidak harus bimbang dan berasa terancam.

Beliau menasihatkan mereka yang menerima maklumat seperti itu pada masa akan datang, agar menghubungi pihak berkuasa untuk pengesahan dan berhenti menyebarkannya melalui media sosial atau Whatsapp. Satu talian 24-jam juga tersedia untuk orang awam menerima dan memberikan maklumat sedemikian kepada ESSCom pada 089-863181, atau faks kepada 089-863181.






gambar-gambar yang tersebar luas di media sosial Whatsapp dan Facebook

Post a Comment