PERINTAH BERKURUNG PERLU DILANJUTKAN

KOTA KINABALU - Perintah berkurung perlu dilanjutkan hingga satu tempoh tiada lagi ancaman dihadapi daripada musuh. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, buat masa ini negara masih menghadapi ancaman musuh dan pengganas dari negara jiran. Ancaman berkenaan benar dan musuh-musuh kita adalah mereka yang melakukan aktiviti penculikan serta kumpulan tentera yang memanggil diri mereka sebagai 'Royal Sulu Forces' (RSF).

"Kita sentiasa memantau rapi aktiviti mereka dan bekerjasama rapat dengan rakan dari Filipina serta negara lain dalam mengumpulkan meklumat risikan. "Usaha ini bagi memastikan kita sentiasa tahu apa juga langkah-langkah yang mungkin mereka ambil," katanya. Khalid berkata, pihaknya perlu bersedia setiapa masa dengan meningkatkan lagi kehadiran pasukan-pasukan keselamatan di kawasan pantai timur Sabah.

Selain itu jelasnya, bermula 25 hingga 27 Disember ini, PDRM bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menjalankan satu latihan bersama di pantai timur Sabah. Latihan berkenaan katanya, sebagai langkah untuk menyiapkan pasukan keselamatan dalam menghadapi ancaman musuh. Khalid memberi jaminan kepada rakyat Sabah khususnya di pantai timur bahawa pasukan keselamatan sentiasa melakukan semua usaha yang sepatutnya bagi memastikan keselamatan warga Sabah serta pelawat dan pelancong yang datang terjaga.

Terdahulu, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jalaludiim Abdul Rahman mengisytiharkan perintah berkurung bermula 25 Disember sehingga 9 Januari 2015. Menurutnya, keputusan berkenaan berdasarkan faktor keselamatan dan kesejahteraan pengguna perairan, pelancong dan khususnya kepada rakyat Sabah di daratan Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah (Esszone). Tindakan terbabit juga bagi memudahkan penguatkuasaan, memantau segala pergerakan bot yang cuba menceroboh untuk melakukan jenayah rentas sempadan, serta menyekat aktiviti penyeludupan manusia, dadah dan senjata.

Post a Comment