Banjir Di Tenom Dan Beaufort; Penduduk Diminta Berjaga-Jaga



TENOM: Tiga puluh satu keluarga telah dipindahkan ke pusat perlindungan sementara di daerah kecil Kemabong, iaitu Kg Bangkulin dan Kg Labut, selepas rumah mereka dilanda banjir, semalam.

Hujan yang tidak berhenti sejak Ahad menyebabkan hulu Sungai Tomani naik dan mengalir ke Sungai Padas dan bertambah teruk setelah bergabung dengan sungai Pegalan.

Dua puluh keluarga telah juga dipindahkan ke tiga pusat perlindungan sementara, iaitu Rumah Kebudayaan Kg Nalayun, Rumah Kebudayaan Kg Pantungon dan Dewan Kecil Jinuin Jimin Kg Mandalom Lama di daerah ini.

Banjir juga telah direkodkan di Beaufort dengan beberapa keluarga dipindahkan.

Pegawai Daerah Tenom Madiyem Layappan mendedahkan angka itu kepada media selepas memantau dan melawat pusat perlindungan sementara di sini dan di Kemabong.

Beliau berkata makanan dan keperluan lain akan diagihkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat. Jabatan Kesihatan juga telah diminta untuk mengambil langkah yang perlu untuk mencegah malaria dan denggi daripada merebak.

Pusat Gerakan Banjir telah diaktifkan sejak 12:00 tengahari Isnin lalu dan boleh dihubungi di 087-735477 untuk bantuan.

Madiyem juga mengingatkan mereka yang tinggal di kawasan yang sering dilanda banjir untuk berpindah secepat mungkin dan membawa bersama dokumen mereka.

"Walaupun hujan telah berhenti, semua mangsa banjir masih ditempatkan di pusat perlindungan sementara kerana paras air di sungai Padas dan sungai Pegalan  menunjukkan bacaan 177,84 meter, yang merupakan tahap berbahaya," katanya.

Post a Comment