Akta Hasutan Tidak Mampu Menghalang Mereka - Yong Teck Lee


KOTA KINABALU: Langkah untuk mengekalkan Akta Hasutan boleh diterima oleh pemimpin Barisan Nasional Sabah di samping mengatakan undang-undang itu perlu diperkukuhkan melalui peruntukan tertentu untuk menjadikannya lebih berkesan.

Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Pemangku Presiden Datuk Wilfred Tangau berkata antara langkah-langkah yang perlu diambil dalam mengukuhkan Akta adalah untuk memastikan penguatkuasaannya tidak berat sebelah.

Beliau berkata Akta itu lebih berkesan jika pindaan telah dibuat untuk melihat bahawa sesiapa yang didapati menghina mana-mana agama boleh menghadapi tindakan undang-undang.

Parti Liberal Demokratik (LDP) Datuk Teo Chee Kang berkata beliau mengalu-alukan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Akta Hasutan akan menjadi lebih relevan untuk menjadikannya berkesan dalam menangani isu-isu kaum dan agama.

"Peruntukan baru akan memastikan bahawa semua agama tidak akan dihina atau diejek oleh mana-mana pihak," katanya.

"Walaupun ia telah mengumumkan bahawa Akta akan dimansuhkan, pada akhir hari apa yang kita cari ialah dengan mencapai objektif tertentu," katanya.

"Apa yang penting adalah mencapai penyelesaian, ia bukan akhir itu sendiri," kata Teo.

Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata selain mempunyai undang-undang pencegahan seperti Akta Hasutan, ia juga adalah perlu untuk terus memupuk semangat kenegaraan di kalangan rakyat Malaysia.

"Kita mesti mempunyai komitmen dalam mengukuhkan negara," kata Pairin, Timbalan Ketua Menteri.

Sementara itu, bekas Ketua Menteri Datuk Yong Teck Lee berkata langkah untuk mengekalkan Akta Hasutan adalah tidak mungkin untuk menutup mulut mereka yang menuntut hak-hak yang lebih besar untuk Sabah dan pemisahan.

Yong yang juga Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) berkata individu dalam kumpulan seperti Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) mungkin akan terus memperjuangkan perjuangan mereka kerana rungutan mereka tidak diambil tindakan sewajarnya.

Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa Akta Hasutan akan dikekalkan dengan kemasukan dua peruntukan khas yang bertujuan untuk melindungi kesucian Islam dan agama-agama lain selain daripada mendakwa mereka yang menghasut untuk pemisahan Sabah dan Sarawak dari Malaysia.

Post a Comment