LANGKAH BARU BAGI MEMPERCEPAT KELULUSAN PELAN PEMBANGUNAN

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri mempunyai carta proses standard baru untuk digunakan oleh semua pihak berkuasa tempatan apabila meluluskan pelan pembangunan di Sabah.
Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Zakaria Idris berkata langkah-langkah baru tersebut bertujuan bagi meningkatkan dan memendekkan masa untuk mempertimbangkan dan meluluskan pelan pembangunan di negeri ini.

Beliau berkata berdasarkan carta proses ini, jangka masa bagi mempertimbangkan dan meluluskan pelan pembangunan yang tertib, iaitu, pelan pembangunan yang dipatuhi pengezonan dan standard, adalah antara tiga hingga enam bulan.

"Rancangan pembangunan rumit yang melibatkan penyediaan kajian terperinci seperti laporan daripada Penilaian Kesan Alam Sekitar akan mengambil masa antara 6 hingga 12 bulan. Walau bagaimanapun, ia juga bergantung kepada tempoh masa yang diperlukan bagi penyediaan dan kelulusan laporan," kata beliau dalam satu kenyataan semalam. 

Beliau berkata, Kerajaan Tempatan dan Kementerian Perumahan telah berusaha untuk memendekkan proses meluluskan dokumen yang diperlukan untuk pembangunan fizikal dengan mengurangkan birokrasi. 

Zakaria berkata perkara ini telah diterima pakai daripada resolusi yang disimpulkan dalam konvensyen pihak berkuasa tempatan yang diadakan tahun lepas yang akan dilaksanakan pada tahun ini. "Dalam konvensyen pihak berkuasa tempatan, beberapa resolusi telah disediakan yang kelihatan praktikal dan boleh dipertimbangkan untuk dilaksanakan bagi memberi manfaat kepada projek-projek pembangunan dan kesejahteraan rakyat. 

Beliau berkata salah seorang daripada mereka adalah untuk menyelaraskan proses meluluskan pelan pembangunan, membina pelan dan mengeluarkan Sijil Pekerjaan (OC) di mana pusat sehenti yang akan memproses dan meneliti semua projek-projek pembangunan yang dipohon oleh pemaju akan diaktifkan.

Beliau berkata ini akan dilakukan sebelum dokumen dihantar kepada lembaga pusat di kementerian untuk diluluskan. Dengan mengguna pakai pendekatan ini, beliau berharap Prosedur Operasi Standard (SOP) di semua pihak berkuasa tempatan boleh mengurangkan birokrasi apabila mengendalikan pelan pembangunan, membina pelan dan pengeluaran OC.

"Pembangkang tidak perlu mengesyorkan sebuah pusat sehenti bagi mempercepatkan kelulusan pelan pembangunan dan perkara yang berkaitan. Ia telah dirancang selama ini. Mereka mungkin mengambil idea tersebut semasa kementerian yang berkenaan mengumumkan ia semasa persidangan Dewan Undangan Negeri pada November lalu.

"Walaupun hartanah dan pembangunan hartanah merupakan aktiviti ekonomi yang penting, sila ingat bahawa ada undang-undang, kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan kerajaan yang mesti dipatuhi.

"Sila ingat bahawa sebelum ini apabila kerajaan kurang tegas dalam meluluskan pelan pembangunan, semua jenis pelan pembangunan dan pembangunan perumahan yang dirancang dengan buruk membentuk hasil, fungsi dan nilai estetik pertumbuhan yang buruk di seluruh Sabah, mewujudkan 'Bandar Rojak'," katanya .      
Beliau berkata pihak berkuasa juga perlu memastikan bahawa tiada pembangunan hartanah harus dibenarkan berhampiran kawasan sensitif alam sekitar seperti kawasan tadahan air dan tanah lembap

"Sesetengah pemaju hanya berpandukan garis bawah. Ia adalah lebih mudah untuk membina beberapa baris rumah kedai, tanpa saliran yang sepatutnya, tanpa ruang terbuka, apatah lagi landskap. Pada akhir hari, adakah ia memberikan kepuasan pelanggan yang sebenar kepada pembeli dan menambah nilai kepada pasaran hartanah di Sabah?", soalnya.


Zakaria berkata bagaimanapun kerajaan secara kolektif sentiasa mendengar dan memberi maklum balas kepada permintaan daripada pemaju perumahan dan telah melangkah jauh dalam mengawal selia industri tanpa membebankan pemaju di samping tidak menjejaskan kepentingan pengguna akhir atau rakyat.
 
 


Beliau berkata di samping itu, kelewatan adalah disebabkan oleh ketidakpatuhan keperluan teknikal dan piawaian perancangan yang menyebabkan semakan dan penyerahan semula pelan.

"Hartanah dan pembangunan  perumahan mempunyai peranan yang penting dalam pembangunan Sabah. Oleh itu, adalah sangat penting bagi semua pihak yang berkepentingan bekerjasama dalam mendorong kepada kemajuan di Sabah. Sebagai pemaju, jangan biarkan diri anda dimanipulasi oleh pihak-pihak yang utama mendesak kepentingan untuk agenda politik, "katanya.

   

Post a Comment