TIKA INI heboh di kalangan beberapa kerat pemimpin
penyokong PR khususnya dari PKR yang sibuk memperkatakan dakwaan bahawa
Manifesto BN bertemakan “Menepati Janji Membawa Harapan” telah meniru idea dari
Manifesto PR.
Salah satu inti pati
Manifesto BN yang dikatakan ditiru dari Manifesto PR ialah mengenai janji
penurunan 20% hingga 30% harga kereta secara berperingkat-peringkat.
Untuk mengetahui hakikat
siapa yang meniru siapa, kita perlu mengimbas kembali tahun-tahun sebelumnya
kerana ia kaedah terbaik untuk mencari kebenaran.
Pada 22 Mac 2006,
Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah memperkenalkan Dasar Automatif Negara
(DAN) selepas rangka pelan mengenainya diumumkan seawal 19 Oktober 2005.
Antara tujuan utama
kewujudan DAN 2006 ialah mengurangkan cukai terhadap kereta-kereta import yang
enjinnya di bawah 1,800cc selanjutnya meningkatkan daya saing pasaran bagi
syarikat tempatan dan antarabangsa.
Kesan awal
perlaksanaan dasar itu menurut analisis oleh OSK Research tika itu menyaksikan
harga kereta buatan nasional telah mengalami penurunan antara RM353 hingga
RM385.
Sementara kereta
import jenama
luar yang dipasang di negara ASEAN seperti Honda City, Nissan
Sentra dan Toyota Altis pula penjimatan yang diperolehi ialah sekitar RM1,900
hingga RM4,000.
Untuk menghindari
kesan buruk dasar ini kepada syarikat penjual kereta terpakai (secondhand),
maka melalui DAN
2009 yang diumumkan pada 28 Oktober 2009 pula diperkenalkan
Pewartaan Harga Kereta Import Terpakai bagi menangani pengisytiharan bawah
harga.
Dengan langkah
penambahbaikan itu, para pengusaha kereta terpakai boleh bernafas lega dan
risiko perniagaan mereka rosak atau muflis dapat dikurangkan.
Contoh mudah untuk
mengetahui impak positif dari DAN 2006 diikuti DAN 2009 ialah bila saat ini
kita sudah dapat membeli kereta baru (VIVA 660) pada harga RM24,912.15 yang
mana pada tahun 2009 harganya adalah RM28,800.00.
Pada tahun 2004, kita
hanya mampu bergaya dengan kereta Kancil 660 yang harganya tika itu ialah
RM25,846.00 namun dengan harga yang hampir sama pada tahun 2011 hingga sekarang
kita boleh memiliki model kereta yang sedikit besar dan selesa.
Sedangkan PKR melalui
Pengarah Strategiknya, Rafizi Ramli hanya mula bercakap mahu menurunkan harga
kereta pada pertengahan 2012, lewat 6 tahun dari DAN 2006 yang diperkenalkan
oleh Kerajaan BN.
Malah janji PR melalui
manifestonya untuk meliberalisasikan harga kereta supaya sebuah kereta dapat dijual
pada harga serendah RM25,000 sebenarnya sudah lama dicapai semenjak tahun 2004
lagi, tapi baru sekarang PR sibuk memperkatakannya.
Berdasarkan beberapa
ringkasan fakta di atas, patutnya kita dah tahu siapa yang meniru siapa.
Apa pun tak usahlah
pelik dengan sikap lembik dan lembap Rafizi Ramli dan PKR, tak berapa lama dulu
pun mereka sibuk mendakwa BN mencedok idea mereka dalam hal pemberian permit individu untuk pemandu
teksi, padahal sebenarnya BN sudah mula membincangkan isu permit teksi individu
semenjak 1999 lagi.
Yang penting, dalam
hal menikmati harga yang lebih rendah untuk apa sahaja model kereta, ia tidak
semudah diperkatakan. Banyak perkara perlu dihalusi supaya ia tidak memberi
impak negatif pada ekonomi negara.
BN telah berusaha
semenjak 2005 lagi ke arah itu. Semua penjimatan ini tidak berlaku secara
mendadak, ia berdikit-dikit yang pentingnya setiap dasar dan penambahbaikan
yang dilakukan oleh Kerajaan BN mengambil kira kepentingan semua pihak.
Sumber : Biswardi Hasbi
Post a Comment